Vasile Conta nr. 16
Sector 2, Bucureşti
Luni – Vineri : 08:00 – 16:00
office@federatiadeciclism.ro
+40 31 333 3650
Suna-ne!

Informații și recomandări pentru sportivi din partea UCI, în contextul pandemiei de coronaviroză (COVID-19)

Ultimul newsletter al Uniunii Cicliste Internaționale, adresat structurilor coordonatoare din ciclism la nivel național, include, pe lângă un sumar al măsurilor deja comunicate cu privire la activitatea competițională, o serie de informații cu privire la situația pandemiei de COVID-19.

Acestea se referă la constatările legate de modalitățile, rata de transmitere și perioada de contagiozitate, durata incubației, gradul de pericol pe categorii de vârstă, ultimele descoperiri în materie de tratament, precum și la măsurile de avut în vedere pentru limitarea raspândirii. Vă rugăm să citiți cu atenție materialul de mai jos, extras din informarea UCI, mai ales ultima sa parte, referitoare la liniile directoare pentru limitarea riscului de infecție cu noul coronavirus și măsurile speciale pe care sportivii trebuie să le aibă în vedere. Veți regăsi acolo sfaturi pertinente cu privire la dozarea antrenamentelor, nutriție, conduită preventivă, riscuri care trebuie evitate.

“Actualizare privind pandemia COVID-19

Trăim cu toții în vremuri foarte dificile, marcate de incertitudine, îndoială, anxietate, frică și sentimente de neputință. Această perioadă specifică prin care trecem a oferit o anumită perspectivă asupra organizării societăților noastre, a sistemelor noastre de sănătate și asupra diferitelor strategii puse în aplicare pentru a stopa răspândirea virusului. Aceasta este ceea ce explică, printre altele, rolul jucat de epidemii în istoria umană și faptul că acestea au fost subiectul a numeroase romane, nu numai de ficțiune științifică, ci și în literatura clasică.

Când vine vorba de Covid-19, boala generată de noua tulpină de coronavirus SARS-CoV-2, ceea ce pare adevărat într-o zi poate să nu mai fie, o zi mai târziu, de aceea este important să nu fim prea asertivi atunci când vorbim despre caracteristicile specifice ale pandemiei.

Anumite trăsături au fost acum verificate și confirmate pe măsură ce trec săptămânile, printre altele:

  • Transmiterea virusului, care se face, în esență, de la om la om, și mai rar prin suprafețe contaminate.
  • Rata foarte mare de transmitere a virusului: se estimează că o persoană care este purtătoare îl transmite în medie către alte 2, 3 persoane.
  • Prevalența foarte mică a bolii în rândul tinerilor (doar 1,5% din cazuri sunt sub 20 de ani și 8% între 20 și 29 de ani) și mortalitatea ridicată la vârstnici.
  • Perioada de incubație, care nu pare să se fi schimbat; aceasta este perioada dintre intrarea virusului în organism și apariția primelor semne clinice. Aceasta variază de la 1 la 14 zile, cu o medie de aproximativ 5 zile.
  • Severitatea virusului, care rămâne în mare parte neschimbată în raport cu datele inițiale de la momentul când a apărut în China. Se estimează că 81% dintre cei care contractează virusul vor dezvolta un caz ușor până la moderat, 14% vor avea o formă clinică care necesită spitalizare, iar 5% vor avea o formă critică, cu sindromul de detresă respiratorie. În medie, 2% dintre pacienți vor muri. Majoritatea persoanelor pentru care virusul se dovedește fatal sunt vârstnici, fragili și / sau suferă de afecțiuni medicale cornice subiacente (diabet, insuficiență cardiacă, respiratorie etc.).

Câteva aspecte noi s-au adăugat la cunoștințele noastre despre Covid-19, printre care:

  • Controlul epidemiei din China; doar câteva cazuri noi mai sunt acum declarate în China, atât în ​​provincia Hubei, cât și în orașul Wuhan, locul de origine al epidemiei.
  • Răspândirea rapidă a epidemiei în toate țările europene și nord-americane și apariția de noi cazuri în aproape toate țările africane și sud-americane, fiecare continent fiind afectat la acest moment. Aceasta a determinat OMS să declare pe 12 martie că ne confruntăm oficial cu o pandemie.
  • Observațiile făcute din datele Chinei sugerează că perioada în care pacientul este contagios depășește cel mai adesea durata bolii; cineva care poartă virusul poate fi contagios pentru o perioadă de 8 până la 37 de zile, cu o medie de 20 de zile.
  • Speranțele de tratament, care fac obiectul multor dezbateri; pentru prima dată se discută despre alternativa de tratament pe care o reprezintă hidroxiclorochinele (Plaquenil). Acest medicament este utilizat pe scară largă în prevenirea malariei și în tratarea anumitor boli inflamatorii, dar cu posibile efecte secundare. În ciuda rezultatelor preliminare interesante, trebuie să rămânem foarte atenți la utilizarea acestui medicament pentru tratamentul pacienților; un important studiu European este în curs de desfășurare și se așteaptă ca primele rezultate să fie publicate foarte curând.

În prezent, cea mai eficientă strategie pentru combaterea SARS-CoV-2 este în continuare reprezentată de măsurile individuale care pot fi utilizate pentru a preveni contaminarea directă. Acestea includ:

  • Spălarea mainilor; acest mijloc de prevenire poate părea minor, dar este extrem de eficient când vine vorba de evitarea contaminării. Trebuie respectate o serie de reguli simple, cum ar fi utilizarea apei calde, a săpunului, spălarea cu atenție între degete și curățarea a cel puțin 20 până la 30 de secunde.
  • Distanțarea socială; scopul este încetinirea răspândirii bolii prin păstrarea indivizilor la o distanță de siguranță. De asemenea, este o recomandare care acum devine o cerință în unele țări, adesea folosită ca ultimă soluție, atunci când nu sunt disponibile alte măsuri. Acest lucru nu ar trebui să se întâmple, deoarece distanțarea socială este extrem de eficientă. Utilizarea modelelor dinamice perfect valabile în epidemiologie a arătat perfect limitele unei carantine totale și forțate; se dovedește că este aproape imposibil să separăm complet infectații de populația sănătoasă și o astfel de măsură încetinește doar răspândirea bolii. Măsurile de reducere a întrunirilor publice, de adresare a unor puternice mesaje de ședere la domiciliu și de minimizare a interacțiunilor cu ceilalți, cu alte cuvinte: distanțarea socială, par mai eficiente și mai realiste decât închiderea autoritară la domiciliu. Menținerea unei activități externe pentru o parte a populației (1/6 – 1/8), însoțită de o strategie strictă de distanțare social, pare a fi cea mai eficientă strategie pentru reducerea vârfului epidemiei.

Acest model dinamic demonstrează eficiența metodelor de distanțare socială. Această strategie de combatere a răspândirii unei epidemii, în absența unui vaccin sau a unui tratament disponibil, așa cum se întâmplă întotdeauna cu „virușii emergenți”, este de o importanță primordială. De aceea, este esențial să punem în aplicare și să susținem recomandările privind spălarea periodică a mâinilor (de 4-5 ori pe zi) și distanțarea socială, singurele măsuri care și-au demonstrat până în prezent eficacitatea.

Linii directoare pentru limitarea riscului de infecție cu noul coronavirus

Deși prevalența Covid-19 este scăzută la adulții tineri, există situații în care sportivii devin mai vulnerabili la riscul de infecție. Există mai multe strategii eficiente de comportament, nutrițional și de antrenament, care pot reduce riscul de infecție la sportivi.

Prin urmare, sfaturi specifice sunt utile pentru a reduce riscul de contaminare, menținând în același timp un nivel esențial de practică pentru a reduce riscul de răspândire.

Protejează-te pe tine și pe ceilalți

Cel mai important lucru pe care îl puteți face este să vă spălați frecvent mâinile, timp de cel puțin 20-30 de secunde de fiecare dată, cu apă caldă și folosind săpun. Spălați-le în mod regulat când reveniți acasă, înainte de a mânca și de alte ori când atingeți suprafețele. Puteți utiliza, de asemenea, un dezinfectant pentru mâini care conține cel puțin 60% alcool. Nu vă atingeți ochii, nasul sau gura, deoarece virușii vă pot intra în corp în acest fel. Ștergeți frecvent obiectele și suprafețele cu ajutorul unui produs de curățare de uz casnic, care va ucide virusul.

Unul dintre cele mai eficiente moduri de a încetini răspândirea virusurilor este distanțarea socială. Distanțarea socială crește în mod deliberat spațiul fizic dintre oameni pentru a evita răspândirea bolilor. Să stai la cel putin 1,5 m distanță față de alți oameni îți diminuează șansele de a contracta Covid-19. Distanțarea socială are și consecințe asupra antrenamentului fizic. Pentru a limita riscul de răspândire de la o persoană la alta, prin urmare, este recomandat cu tărie să vă antrenați individual și nu în grup.

Mai multe despre măsurile de protecție împotriva coronavirusului puteți citi pe site-ul Organizației Mondiale a Sănătății.

Recomandări de modificare a programului de pregătire fizică, pentru a reduce șansele de a fi infectat

Eficacitatea sistemului imunitar împotriva virușilor este afectată în mod semnificativ după sesiunile de antrenament de înaltă intensitate, în comparație cu un program normal de antrenament.

Programul de antrenament ar trebui revizuit în sens descendent, cu o reducere a volumului de aproximativ 10-15%. Deoarece volumul depinde de intensitatea și durata exercițiilor, accentul principal va fi pus pe reducerea duratei sesiunilor, păstrarea aceleiași intensități (mai ales, fără a o crește). Pentru sesiuni mai specifice, intense și relativ scurte (HIIT – High Intensity Interval Training), intensitatea fiecărui exercițiu va fi redusă cu 10-15%.

În această perioadă de supraîncărcare a serviciilor de urgență în spitale și dat fiind riscul de infecție în unitățile sanitare, prevenirea riscului de accident este fundamentală. Prin urmare, în țările în care carantina nu este obligatorie sau pentru cicliștii care nu sunt auto-izolați, pregătirea la domiciliu este foarte recomandată.

Nutriție adecvată pentru a menține un sistem imunitar eficient

Compoziția dietei și calendarul aportului alimentar pot ajuta, de asemenea, la asigurarea protecției împotriva infecțiilor. Cele mai eficiente strategii nutriționale pentru menținerea funcției imune robuste în timpul antrenamentului fizic sunt ingerarea carbohidraților în timpul exercițiilor fizice, proteine ​​după ședințele de antrenament și evitarea deficiențelor de micronutrienți esențiali.

Consumul de carbohidrați (~ 30-60 g / h) în timpul ședințelor de antrenament prelungite reduce impactul stresului metabolic asupra mai multor aspecte ale funcției imunitare. În perioadele cu risc de infecție, trebuie evitate ședințele de antrenament efectuate în post alimentar sau cu depozite cu un nivel scăzut de glicogen și fără consum de carbohidrați în timpul exercițiilor fizice.

Aportul regulat de proteine ​​la mese pe parcursul zilei (~ 1,2-1,6 g / kg. zi), precum și ​​la scurt timp după ședințele de antrenament (~ 20-30 g), sunt necesare pentru a atenua unele aspecte ale depresiei imunitare post-exercițiu și pentru a menține funcția imunitară la parametri normali.

Având în vedere rolul potențial al vitaminei D în reglarea răspunsurilor imune, monitorizarea stării de vitamina D este importantă pentru sportivi.

Luați în considerare includerea unei varietăți de fructe și legume în dieta dumneavoastră obișnuită. Fructele și legumele roșii (roșii, căpșuni, cireșe, grapefruit roz etc.), verdeața (broccoli, varză, etc.), fructele și legumele violet și albastre (struguri, coacăze negre, prune, vinete etc.), fructele galbene și legumele (caise, ananas, mango, grapefruit, ardei etc.) sunt vectori excelenți ai micronutrienților antioxidanți, precum vitaminele A, C și E.

Hainele sport ajută la răspândirea virusului?

Riscul transmiterii noului coronavirus de pe suprafețe precum îmbrăcămintea este o problemă de dezbatere. Nu există nicio măsură directă a stabilității noului coronavirus pe îmbrăcăminte. Totuși, se pare că virușii cu înveliș extern, precum noul coronavirus, sunt mai puțin stabili pe suprafețe poroase precum pânza, decât pe suprafețe neporoase, precum plasticul, hârtia și metalele.

Cu toate acestea, este recomandat să dezinfectați hainele utilizate în timpul antrenamentului, să le spălați în apă fierbinte și să folosiți un uscător de rufe la temperatură ridicată.

Preveniți riscul miocarditei virale

Sportivii de elită pot avea un risc crescut de infecție virală și miocardită ulterioară. La sportivii afectați de miocardită, răspunsul inflamator sistemic este asociat cu un risc crescut de moarte subită cardiacă.

Primul pas în prevenirea riscului de miocardită virală la sportivi este să se abțină de la antrenamente intense în caz de febră, precum și în termen de 8 zile de la gripă (febră, frisoane, mialgii, rinite etc.). În cazul oricărui semn clinic suspect, posibil asociat lui Covid-19 (adică febră, oboseală, tuse uscată), odihna este absolut imperativă și orice exercițiu fizic intens este strict descurajat.”

Aveți grijă de voi și de cei din jur!

Written by: Irina Comeaga

Leave a Reply